Mun suosikkitavat rentoutumiseen

 Mun viime vuodet on ollut hyvin stressaavia ja/tai kiireisiä ja asiaa ei ole koskaan helpottanut se, että mä stressaannun tosi herkästi. Kun oon tarpeeks kauan stressaantunut, mun keho menee aivan ylivirittyneeseen tilaan, kärsin uniongelmista ja pahimmillaan saan jopa rytmihäiriöitä. Viime syksynä sain uupumisdiagnoosin, joka laittoi pysähtymään ja ajattelemaan. Sen jälkeen oon halunnut keskittyä rauhoittamaan mun elämää.

Niinä stressaavina aikoina, kun siihen kiireeseen ei voi vaikuttaa, on tosi tärkeää löytää itselleen ne keinot jolla pystyy rentoutumaan ja palautumaan. Tässäpä siis muutama keino, jotka on auttanut mua ja toivottavasti näistä voisi joku muukin saada apua. Meidän yhteiskunta on todella suorituskeskeinen ja siksi haluan näillä teemoilla herätellä muitakin tähän hitaamman elämän maailmaan.♡

Tapoja rentoutumiseen

Mieleinen tekeminen

Levon lisäksi on tosi tärkeetä tehdä jotain mieleistä, koska myös se auttaa sua palautumaan. Siis sellaista puuhastelua, jolla saat ajatukset nollattua ja josta nautit. Mulla se on esimerkiksi sarjojen/leffojen katselu, kirjojen lukeminen, maalaaminen, käsityöt, puutarhurointi, koiran kanssa touhuilu tai bloggaaminen.

Hengitysharjoitukset | Meditointi

Hengitysharjoitukset ja rauhallinen hengittäminen ylipäätään on ollut osa mun elämää jo monta vuotta. Mä jännitän tosi herkästi etenkin uusia asioita ja mulla on myös paniikki- ja ahdistushäiriö taustaa ja tämä on ollut sellainen työkalu, jota mä käytän niin jännittävissä tilanteissa, mutta myös sillon, kun oon stressaantunut. Rauhallisesti syvään hengittäminen on keino, jolla sä kerrot sun keholle, että ei ole mitään hätää ja se alkaa hiljalleen purkaa Taistele tai pakene-reaktiotaan.

Meditointi on itsellekin vielä melko uusi juttu enkä ole siinä vielä mitenkään erityisen hyvä. Pyrin tekemään ohjattuja meditointeja silloin tällöin ja teen niitä useemmin silloin, kun stressitasot on korkealla. Etenkin iltameditaatiot on auttaneet mua nukkumaan edes hitusen paremmin.

Kylpy

Mun ensimmäisessä omassa kodissa aikoinaan oli kylpyamme ja se on ollut kaikista parhain rentoutumiskeino ikinä! Se on aivan ihanaa laittaa kynttilöitä, rentouttavaa musiikkia ja pulahtaa kuumaan kylpyyn - stressi ihan sulaa pois. Se on ollut ihan mielettömän tehokas apukeino itselle - harmi vaan, ettei ole enää omaa kylpyammetta, mutta ehkä vielä joskus. <3 Tämä on valitettavasti sellainen, ettei ihan jokaisella ole mahdollisuutta (ainakaan omaan) kylpyyn, mutta ehkä tätä voisi korvata sitten esimerkiksi kylpyläkäynnillä tai yöllä hotellissa, josta löytyy kylpyamme.

Toivottavasti näistä joku saisi ideoita tai vähintään innostusta kokeilla uusi keinoja rentoutumiseen.♡

Voit jakaa kommenteissa, jos sulla on jotain muita keinoja, jotka auttaa sua rentoutumaan!


Seuraa blogia

Instagram | Facebook | Blogit.fi

Lähetä kommentti

Kommenttisi piristää päivääni, olethan kuitenkin asiallinen♡

Rakkaudella, Katja. Theme by STS.