5 ✗ säästövinkkiä

Kuten jo aiemmin mainitsin, ollaan lähdössä lokakuussa Los Angelesiin ja viime joulukuusta asti on kerätty matkabudjettia. Nyt ajattelinkin jakaa teidän kanssa pari hyväksi todettua vinkkiä säästämiseen!
✗ Kaikki käteinen säästöön. En tiedä teistä, mutta mä en käytä käteistä juuri koskaan, joten sitä multa ei yleensä myöskään rahapussista löydy. Jos nyt jostain kuitenkin käteistä ilmestyy, laitan ne aina säästöön. Tällä tavalla oon saanut hyvin säästettyä rahaa ja oon käyttänyt tätä jo kauan. Tää ei ehkä ole se nopein keino, kun käteistä ei tosiaan juuri koskaan ole, mutta kyllä sinne pikkuhiljaa kertyy ihan kivasti. Tää kannattaa kuitenkin aloittaa hyvissä ajoin!
✗ Pullopantit säästöön. Tää liittyy vähän edelliseen. Nimittäin aina pulloja palauttaessani otan pantit rahana ja laitan nämäkin aina sinne samaan säästöön mihin laitan käteiset.
✗ Säästölipas. En muista pankeista tiedä, mutta ainakin OP:lla on tällainen säästölipas ominaisuus, joka tarkottaa siis sitä, että joka kerta kun käytät sun pankkikorttia, sun tililtä lähtee oston yhteydessä jokin tietty summa säästöön. Voit itse määrittää summan, joka siirtyy joka ostokerralla säästöön. Tää on ollut super hyvä! Huomaamattaan tulee säästettyä. Itselläni on ollut 0,50€ käytössä ja vaikka summa ei ole kovin suuri, oon saanut silti aika hyvän summan jo säästettyä!
✗ Säästötili. Säästölippaan lisäksi mulla on käytössä myös säästötili, johon siirrän joka kuukausi rahaa. Säästötili on siitä kätevä, kun sieltä nostot on tiettyyn määrään asti rajoitettuja maksuttomasti, joten sieltä ei niin vaan tule siirrettyä rahaa mielitekoihin. Tämä on toiminut mulla myös tosi hyvin.
✗ Motivaatio. Tää on ehkä se suurin tekijä, joka joko auttaa säästämisessä tai ei. Mullakin on niitä hetkiä, kun on vaan sillee, että ääh. Ihan sama, jos nyt ostan tän mekon. Mutta kaikki ns. "turha" raha mikä menee johonkin muuhun, on sitten pois sun budjetista. Oli se sitten matkabudjetti tai vaikka budjetti asunnon tai auton ostoa varten. Toki itsekin olen elänyt niin, ettei kukkaron nyörit ole olleet niin tiukalla, että vedettäisiin makaroni linjalla tai kieltäytyisin kaikista menoista. Tässäkin pitää löytää sellainen kultainen keskitie!

Lähetä kommentti

Kommenttisi piristää päivääni, olethan kuitenkin asiallinen♡

Rakkaudella, Katja. Theme by STS.